Skip Navigation Links Historie 1. Verdenskrig Flyvning Ernst Udet

Ernst Udet

Ernst Udet
Ritmester von Richthofen og løjtnant Kohze har ansvaret for fordelingen af jagerpiloter i medfør af følgende ordre.
Mistede endnu en i dag, Tod. Havde kun været her en uge eller to. I messen er nerverne på højkant, uheld er altid deprimerende.
Jeg ved ikke, om du kan forstå, hvordan en 'veteran' efter en tabt krig har det. Alt, hvad man havde besiddet af energi og begejstring, af vitalitet og idealer, gik jo kun ud på et: at tjene fædrelandet.
Angiveri, pengeafpresning og de mest skånselsløse og jammerlige midler til at komme "ubekvemme" medborgere til livs - , alt det som loven og menneskelig skyhed førhen holdt de moralsk fordærvede fra at gøre, er nu frigivet i fuldt omfang indenfor samfundet, det er tilladt og tillært, det er hverdagsagtigt og anses endog for et kendetegn på en ægte folkefælle.
Jeg ved,
min skæbne faldt
i slag et sted
i himlens evighed.
Det staar ganske klart, at Herr Hitler ikke kan tillade sig at lide et Nederlag i sin Luftkrig mod Storbritannien, uden at det vilde blive til stor Skade for ham. Hvis eller alle disse Pralerier og tænderskærende Trusler og uhyggelige Beretninger, som udbasuneres over hele Verden, om alle de Tab, han har paaført os.
We certainly have had dreadful times but things look brighter & if only these raids would end it would be a relief off our minds.
Jeg har prøvet på at bevare billedet i min erindring, fordi jeg er ganske vis på, at jeg er en af de sidste, der har set London.
Jeg har en Hilsen til Danmark fra Winston Churchill, Englands Førsteminister. Jeg kan fortælle jer derhjemme, at det nu ikke længere kun er rundt omkring i Mødelokaler og i Hjemmene, at Tyskerne finder Fjender - nu er vi Danske med i Luften i vore egne Flyvemaskiner.
Det forekommer mig, at du overdriver lidt - at du overanstrenger dit nervesystem ... du er nødt til at kunne acceptere ufarlige, almindelige, fornuftige, kedelige, hverdagsagtige arbejdsopgaver
Den tyske pilot som opnåede flest luftsejre.
Göring var under 1. Verdenskrig en af Tysklands førende piloter.
Udet blev den højeste scorende tyske Es, der overlevede 1. Verdenskrig. Udet blev ansvarlig for forbedringer på flytyper i det Tredje rige.
Født: 26 04. 1896.
Fødested: Frankfurt am Main.
Død: 17. 11. 1941, 08:45.
Dødssted: Ved hans skrivebord i hans lejlighed i Berlin, mens han talte i telefon med hans elskerinde.
Dødsårsag: Udet var nedtrykt og han sagde flere gange i løbet af dagen, at det var hans sidste dag. Udet var på dødstidspunktet påvirket af alkohol, og han begik selvmord ved at skyde sig med sin colt.
Begravet: Invaliden Friedhof (Berlin).

Udet blev afhængig af Pervitin (amfetamin).
Udet blev Dranker.

Kvinder: Udet havde mange kvindebekendtskaber og hans sidste veninde hed Inge Bleyle. Udet blev aldrig gift.

Fik en datter i 1933 med skuespillerinden Ehmi Bessel.
Barnets navn var som voksen Dinah Hinz.
Da datteren blev født, havde Udet en anden kvinde.

Luftsejre: 62.
Nogle steder er Udet noteret for 64 sejre. Forskellen kommer af, at de to sidste krav på nedskydninger, som Udet gjorde krav på blev givet til andre piloter og krigens afslutning resulterede i, at de to sejre ikke er blevet fjernet fra Udets kamprapport.

Medaljer:
Jernkorset af 1. klasse.
Jernkorset af 2. klasse: 19. 12. 1916.
Ridderkorset med sværd fra huset Hohenzollern: 13. 11. 1917.
Pour le Mérite: 09. 04. 1918.

Ven med Raven von Barnekow.

Rang:
Gefreiter: 1915.
Løjtnant: 22. januar 1917.
Oberleutnant: 1. Verdenskrig.
Rang: Generaloberst.

Udet voksede op nær Flyfabriken Otto i München.

Da 1. Verdenskrig brød ud meldte Udet sig til hæren, men blev erklæret uegnet da han kun var 1,6 meter høj.

Udet havde en motorcykel og "Den Tyske Bilklub" søgte efter frivillige til kurertjeneste i hæren. Udet meldte sig og blev kurer ved 26. Württemburg Reserve Division fra den 21. august 1914.

Udet ville gerne være pilot. For at blive dette tog han for egen regning flyvetimer og i 1915 kom han ind i Darmstadt, hvor han opnåede at tage et militært flyvecertifikat.

Tjenestesteder i kronologisk rækkefølge:
26. Württemburg Reserve Division: 21. august 1914 - .
FA(A) 206.
FA 68 (siden Kek Habsheim).
Jasta 15.
Jasta 37.
Jasta 11.
Jasta 4.

Udet opnåede 39 sejre ved Jasta 4.
Udet opnåede 14 sejre ved Jasta 37.
Udet opnåede 3 sejre ved Jasta 11.
Udet opnåede 5 sejre ved Jasta 15.

Udet var den ledende officer ved Jasta 37 i perioden 07. november 1917 – 24. marts 1918.
Udet var den ledende officer ved Jasta 11 i perioden 25. marts 1918 – 08. april 1918 (fungerende).
Udet var den ledende officer ved Jasta 4 i perioden 19. september 1918 – 22. oktober 1918.

Udet medlem af det tyske luftvåben i 1916.

Udets første sejr blev opnået i et enligt angreb på 22 franske fly.

På halen på Udets fly stod der en overgang: Du doch nicht.

Udet blev den højeste scorende tyske Es, der overlevede 1. Verdenskrig.

Efter krigen bosatte Udet sig i München, hvor en rig amerikaner skaffede ham kapital til, at starte Udet Flyfabrik. Dette skete i hemmelighed, på en kyllingefarm, da firmaet var i stred med Versailles Traktaten.

Siden gav den tyske hær Udet penge, til at udvikle fly, der kunne bruges af en kommende tysk hær.

Udet var munter og havde som regel folk om sig, han kunne lide at feste og han var en hjerteknuser.

Udet var en dygtig trickflyver og var efter sigende, den der lavede loops tættest ved jorden.
Han kunne samle en klud op med vingespidsen.
Udet lavede som den eneste et loop med slukket motor for at lande flyet uden motorkraft.
Udet fløj under floden Isars Broer.

Udet Citat: "En dygtig flyver skal indgå en pagt med djævelen, men han må ikke sluge en".

Udet begyndte at drikke mens han fløj, og han fik lavet en mobil bar han kunne have med i sin flyvemaskine, hvor indholdet i baren var spændt fast, så det ikke gik i stykker under kunstflyvning.

Den 01. maj 1933 meldte Udet sig ind i NSDAP og fik af Hermann Göring forærende 2 amerikanske Curtis Hawk flyvemaskiner.
Flyet blev kaldt "Flyvende motor".
Det var lavet af aluminium og det havde en motor 700 HK.
Flyet var gode til stigninger og dyk. Udet fik ideen til Styrtbombeflyet Stuka, fra disse fly.

Han blev ansvarlig forbedringen af nye og eksisterende flytyper i det Tredje rige.

Skrev bogen Mein Fliegerleben der blev udgivet i 1935.

Engelsk oversættelse: Ace of the Iron Cross.

Satte i 1937 international hastigheds rekord med 634 Km/h.

Den 03. juli 1939 ankom Adolf Hitlers tog til lufthavnen ved Rechlin, hvor det tyske luftvåben fremviste dets nye fly, der i realiteten var prototyper, som ikke var gennemtestede og klar til krig.

Udet blev "brød sammen" og blev sendt til Schwartzwald for at blive rask, i mellemtiden overtog Erhard Milch (tidligere Direktør for Deutche Luft Hansa) hans job.

Udet valgte at tage sit liv. Nogle siger, at det skete da konkurrencen fra RAF i luften og Erhard Milch på landjorden blev for hård.
Den officielle version var, at han havde afprøvet en ny natjager og var forulykket.

Udets ven Karl Zugmeier udgav en bog kaldet "Djævelens general" og den skulle baseret på Udets liv.

Udet medvirkede som stunt pilot i 3 Arnold Fanck film:
- The White Hell of Piz Palu (Weiße Hölle vom Piz Palü), 1929.
- Storm over Mont Blanc (Stürme über dem Mont Blanc), 1931.
- S.O.S Iceberg (S.O.S. Eisberg), 1933.




Følg History Watch på :
Facebook Twitter YouTube