Skip Navigation Links Historie 2. Verdenskrig Flyvning Stuka

Stuka - Ju 87

En Stuka under dyk -  tvivlsomt om den får rettet op
En film om Stuka.
Udet blev ansvarlig for forbedringer på flytyper i det Tredje rige.
et staar ganske klart, at Herr Hitler ikke kan tillade sig at lide et Nederlag i sin Luftkrig mod Storbritannien, uden at det vilde blive til stor Skade for ham.
Et øjeblik syntes jeg, at det var en skam, at jeg aldrig havde været i London og nu aldrig vil kunne komme dertil,
We certainly have had dreadful times but things look brighter & if only these raids would end it would be a relief off our minds.
Vi var nået en snes kilometer øst for Guernica, da Anton kørte vognen ud i rabatten, hakkede bremserne i og gav sig til at råbe op.
Stuka er et styrtbombefly, hvor piloten i et stejlt dyk kommer tit på målet, for bombningen kan ske med større præcision.
Ju 87 blev kaldt Stuka.

Styrtbombefly.
Flyet havde fået monteret luftfløjter der kunne åbnes dyk for at skræmme fjenden.

Den 01. maj 1933 meldte Ernst Udet sig ind i NSDAP og Hermann Göring gav Ernst Udet 2 amerikanske Curtis Hawk flyvemaskiner for det.
Flyet blev kaldt "Flyvende motor".
Lavet af aluminium og det havde en motor 700 HK.
Disse fly var gode til stigninger og dyk. Udet fik ideen til Stuka fra disse fly.

Stuka fik dets ilddåb i den spanske borgerkrig.

Stuka kunne starte fra græsbaner, hvilket den ofte gjorde, men det nedsatte bombevægten til ca. det halve.

Stuka blev ofte brugt som støttefly for landtropper. Stuka'en fungerede bedst i et område med et tyndt luftforsvar.

Nogle gange under dyk nåede piloten ikke at rette flyet op, og risikoen for dette resulterede at piloterne fik mareridt.

Stuka dykkede med en så lav hastighed som 600 km/t i en vinkel på 70 grader.

Der var fastgjort fløjter på flyets vinger og endvidere var der monteret papfløjter på de bomber der blev kastet fra flyet.

Der fandtes en speciel Stuka model til tankangreb med 2 kanoner.

I slaget om England klarede Stuka'en sig dårligt mod det engelske luftforsvar.

Da slaget om Kursk indledtes den 05. 07. 1943 klokken 03:30, blev luften tæt af tyske fly, og den tyske styrtbomber Stuka opnåede i starten gode resultater, men de sovjetiske jagere besejrede Stuka'en, og efterhånden fik de sovjetiske fly luftherredømmet.


JU 87G

Hastighed: 410 km/t.

Armering: 2 stk. 7,92 maskingeværer i vingerne + et bagudrettet.

Kunne bære en bombelast på 1.800 kg.

Modellen blev modificeret så der blev anbragt en 37 mm kanon til at ødelægge tanks med. Modellen blev fløjet af de bedste Stuka piloter så som Ulrich Rudel.




Følg History Watch på :
Facebook Twitter YouTube