Skip Navigation Links Historie 1. Verdenskrig Flyvning Manfred von Richthofen

Manfred von Richthofen
Den Røde Baron

Den Røde Baron bærende Pour le Merite
En spillefilm om den Røde Baron
Ritmester von Richthofen og løjtnant Kohze har ansvaret for fordelingen af jagerpiloter i medfør af følgende ordre.
Mistede endnu en i dag, Tod. Havde kun været her en uge eller to. I messen er nerverne på højkant, uheld er altid deprimerende.
Jeg ved,
min skæbne faldt
i slag et sted
i himlens evighed.
At about 7 o'clock in the evening of 18 April two enemy aircraft, flying very high, appeared over the area between Sainte-Katherine and Lendelede.
As soon as it was spotted and recognised as such there was considerable excitement with mechanics running about and pointing excitedly upwards. The pilot must have seen he was over a British aerodrome and quickly disappeared into the clouds again.
Under første verdenskrig var luftvåbnet nyt og den tyske propaganda udnyttede dets førende flyvere til det yderste. Derfor blev en pilot feteret som en stjerne.
Fulde navn: Manfred Albrecht Freiherr von Richthofen.
Tilnavn: Den røde Baron.

Født: 02. 05. 1892.
Fødested: Breslau.
Død: 21. april 1918.
Dødsårsag: Dræbt af en enkelt kal. 303 kugle affyret fra et vandkølet Vickers maskingevær.
Dødssted: Morlancourt Ridge.
Begravet 1. gang: Af englænderne under fuld militær honnør.
Begravet 2. gang: Sódfriedhof kirkegård, Wiesbaden, Tyskland.

Søskende: 3 stk.
Bolko von Richthofen (bror).
Lothar von Richthofen (kendt flyver Es).

Fætter til Wolfram von Richthofen.

Sejre: 80.

Medaljer:
Jernkorset af 1. klasse.
Jernkorset af 2. klasse.
Militære orden af St. Henry.
Orden af den Røde Ørn.
Pour le Mérite: 12. januar 1917. Richthofen bar ikke denne medalje da han blev nedskudt. Efter krigen var medaljen i Richthofens museum i Schweidnitz og medaljen forsvandt mod slutningen af 2.Verdenskrig.

Såret: 06. juli 1917 af en Fe2ds fra 20 Squadron.
04. september 1917.
Styrt: Den 30. oktober 1917 styrtede Richthofen ned med en Fokker DR.I, men kom ikke til skade.
Nedskudt: 08. marts 1917: Af en Fe8 fra 40 Squadron fløjet af H. C. Todd.

Rang: Rittmeister.

Tjenestesteder:
BAO.
FFA 69.
Jasta 2.
Jasta 11.
JG 1.
KG 2.

Richthofen opnåede 16 sejre ved Jasta 2.
Richthofen opnåede 64 sejre ved Jasta 11.

Richthofen bestilte sølvbægre ved en sølvsmed i Berlin.

Manfred von Richthofen havde ved BAO blandt andet Paul von Osterroht som pilot.

Fritz Kosmahls 3. Sejr den 10. oktober 1916 blev opnået over en modstander Manfred havde slemt beskadiget, men Manfred måtte forlade denne modstander idet han blev angrebet. Havde han nedskudt dette fly ville det have været hans 5. Sejr.

Manfred von Richthofen mente at Hans Karl Müller blev tilskrevet en sejr for en B.E.12 den 25. oktober 1916, som Richthofen mente han selv havde skudt ned.

Sejre blev opnået i:
1-16 og 19-24: Albatros D.II
17-18 og 25 og 32-53: Albatros D.III
26-31: Halberstadt D.II
54-59 og 62-63: Albatros D.V
60-61: Fokker F.I
64-80: Fokker DR.I

Sejre:
1: 17. september 1916 11:00: Over en F.E.2b (7018): Ved Villers Plouich
2: 23. september 1916 11:00: Over en Martinsyde G.100 (7481): Bapaume
3: 30. september 1916 11:50: Over en F.E.2b (6973): Ved Lagnicourt
4: 07. oktober 1916 09:10: Over en B.E.12 (6618): Ved Equancourt
: 10. oktober 1916 18:00: Over en F.E.2b (4292): Ved Arras
5: 16. oktober 1916 05:00: Over en B.E.12 (6580): Ved Ypres
6: 25. oktober 1916 09:35: Over en B.E.12 (6629): Ved Bapaume
7: 03. november 1916 14:10: Over en F.E.2b (7010): NØ for Grevillers Wood
8: 09. november 1916 10:30: Over en B.E.2c (2506): Beugny
9: 20. november 1916 09:40: Over en B.E.2c (2767): S for Grandcourt
10: 20. november 1916 16:15: Over en F.E.2b (4848): Grandcourt
11: 23. november 1916 15:00: Over en D.H.2 (5964) fløjet af det engelske es Lanoe Hawker (med 6 sejre): S for Bapaume
12: 11. december 1916 11:55: Over en D.H.2 (5986): Ved Arras
13: 20. december 1916 11:30: Over en D.H.2 (7927) fløjet af det engelske es Arthur Knight (med 8 sejre): Menchy
14: 20. december 1916 13:45: Over en F.E.2b (A5446): Moreuil
15: 27. december 1916 16:25: Over en D.H.2 (5985): S for Arras
16: 04. januar 1917 16:15: Over en Sopwith Pup (N5193): Ved Metz en Coûture
17: 23. januar 1917 16:10: Over en F.E.8 (6388): SV for Lens
18: 24. januar 1917 12:15: Over en F.E.2b (6997): V for Vimy
19: 01. februar 1917 16:00: Over en B.E.2d (6742): 1 km SW for Thelus
20: 14. februar 1917 12:00: Over en B.E.2d (6231): V for Loos
21: 14. februar 1917 16:45: Over en B.E.2c (2543): SV for Mazingarbe
22: 04. marts 1917 12:50: Over en B.E.2d (5785): 1 km N for Loos
23: 04. marts 1917 16:20: Over en Sopwith 1½ Strutter (A1108): Acheville
24: 06. marts 1917 17:00: Over en B.E.2e (A2785): Souchez
25: 09. marts 1917 11:55: Over en D.H.2 (A2571): Mellem Roclincourt og Bailleul
26: 11. marts 1917 12:00: Over en B.E.2d (6232): S for La Folie Wood
27: 17. marts 1917 11:30: Over en F.E.2b (A5439): Oppy
28: 17. marts 1917 17:00: Over en B.E.2g (2814): V for Vimy
29: 21. marts 1917 17:30: Over en B.E.2e (A3154): Hill 123, N for Neuville
30: 24. marts 1917 11:55: Over en SPAD VII (A6706): Givenchy
31: 25. marts 1917 08:20: Over en Nieuport 17 (A6689): Tilloy
32: 02. april 1917 08:35: Over en B.E.2d (5841): Farbus
33: 02. april 1917 11:15: Over en Sopwith 1½ Strutter (A2401): Givenchy
34: 03. april 1917 16:15: Over en F.E.2d (A6382): Mellem Lens og Lieven
35: 05. april 1917 11:15: Over en Bristol F.2b (A3340): Lewarde, S for Douai
36: 05. april 1917 11:30: Over en Bristol F.2a (A3343): Cuincy
37: 07. april 1917 17:45: Over en Nieuport 17 (A6645): Mercatel
38: 08. april 1917 11:40: Over en Sopwith 1½ Strutter (A2406): Ved Farbus
39: 08. april 1917 16:40: Over en B.E.2g (A2815): Vimy
40: 11. april 1917 09:25: Over en B.E.2d (2501): Willerval
41: 13. april 1917 08:58: Over en R.E.8 (A3190): Mellem Vitry og Brebières
42: 13. april 1917 12:45: Over en F.E.2b (A831): Mellem Monchy og Feuchy
43: 13. april 1917 19:35: Over en F.E.2b (4997): Noyelles-Godault, Ved Henin Liétard
44: 14. april 1917 09:15: Over en Nieuport 17 (A6796): 1 km S for Bois Bernard
45: 16. april 1917 17:30: Over en B.E.2e (3156): Mellem Bailleul og Gavrelle
46: 22. april 1917 17:10: Over en F.E.2b (7020): Ved Lagnicourt
47: 23. april 1917 12:05: Over en B.E.2f (A3168): Mericourt
48: 28. april 1917 09:30: Over en B.E.2e (7221): Ø for Pelves, SØ hjørne af Square 6998
49: 29. april 1917 12:05: Over en SPAD VII (B1573): Ved Lecluse
50: 29. april 1917 16:55: Over en F.E.2d (4898): SW for Inchy, Hill 90, Ved Pariville
51: 29. april 1917 19:25: Over en B.E.2e (2738): Ved Rouex
52: 29. april 1917 19:40: Over en Sopwith Triplane (N5463): Mellem Billy-Montigny og Sallaumines
53:18. juni 1917 13:15: Over en R.E.8 (A4290): Hfor Struywe, Square V.42
54: 23. juni 1917 21:30: Over en SPAD VII (B1530): N for Ypres
55: 24. juni 1917 09:10: Over en D.H.4 (A7473): Mellem Keibergmelen og Lichtensteinlager
56: 25. juni 1917 18:40: Over en R.E.8 (A3847): Ved Le Bizet
57: 02. juli 1917 10:20: Over en R.E.8 (A3538): Deulemont
58: 16. august 1917 07:55: Over en Nieuport 23 (A6611): Ved Polygon Wood
59: 26. august 1917 07:30: Over en SPAD VII (B3492): Mellem Poelcapelle og Langemarck
60: 01. september 1917 07:50: Over en R.E.8 (B782): Ved Zonnebeke
61: 03. september 1917 07:35: Over en Sopwith Pup (B1795): S for Bousbecque
62: 23. november 1917 14:00: Over en D.H.5 (A9299): SØ hjørne af Bourlon Wood
63: 30. november 1917 14:30: Over en S.E.5a (B644): Ved Moevres
: 14. december 1917: Det engelske es Gilbert Mullis-Green
64: 12. marts 1918 11:10-11:15: Over en Bristol F.2b (B1251): N for Nauroy, Square 2858
65: 13. marts 1918 10:35: Over en Sopwith Camel (B2523): Mellem Gonnelieu og Banteux, Square 1853
66: 18. marts 1918 11:15: Over en Sopwith Camel (B5243): Molain-Vaux-Andigny Road
67: 24. marts 1918 14:45: Over en S.E.5a (C1054): Combles
68: 25. marts 1918 15:55: Over en Sopwith Camel (C1562): Bapaume-Albert Road
69: 26. marts 1918 16:45: Over en S.E.5a (B511): S for Contalmaison
70: 26. marts 1918 17:00: Over en R.E.8 (B742): 2 km NØ for Albert
71: 27. marts 1918 09:00: Over en Sopwith Camel (C6733): Ancre, 1 km N for Aveluy, N for Albert
72: 27. marts 1918 16:30: Over en AWFK 8 (B288): 2 km V for Foucaucourt
73: 27. marts 1918 16:35: Over en Sopwith Dolphin (C4016): 1 km N for Chuignolles, S for Bray-sur-Somme
74: 28. marts 1918 12:20: Over en AWFK 8 (C8444): Ved Mericourt
75: 02. april 1918 12:30: Over en R.E.8 (A3868): Hill 104, NØ for Moreuil
76: 06. april 1918 15:45: Over en Sopwith Camel (D6491) fløjet af det engelske es Sydney Smith (med 6 sejre): NØ for Villers-Bretonneux, Ved E edge for Bois de Hamel
77: 07. april 1918 11:30: Over en Sopwith Camel (D6550): Ved Hangard
78: 07. april 1918 12:05: Over en Sopwith Camel (D6554): 500 m Ø for Hill 104, N for Villers-Bretonneux
79: 20. april 1918 18:40: Over en Sopwith Camel (D6439) fløjet af det engelske es Richard Raymond-Barker (med 6 sejre): SV for Bois de Hamel
80: 20. april 1918 18:43: Over en Sopwith Camel (B7393): NØ for Villers-Bretonneux


Jeg har en svaghed for kampflyvning under første verdenskrig - og har en ynglings forfatter, der hedder Norman Franks. Jeg vil i relation til den Røde Baron fremhæve disse værker:
  • Jasta Boelcke.

  • In the Footsteps of the Red Baron.

  • Under the Guns of the Red Baron.

  • German Aces of World War 1.

  • The Red Baron's Last Flight.

  • Under the Guns of the Red Baron.

  • The Jasta War Chronology.

  • Casualties of the German Air Service, 1914-20.

  • Above the Lines.

  • The Jasta Pilots.

  • The Red Baron's Last Flight.


  • Følg History Watch på :
    Facebook Twitter YouTube