Skip Navigation Links Historie 1. Verdenskrig Flyvning Flyvemaskinens historie

Flyvemaskinens historie

billede af et fly
Til trods for at jeg havde tilbagelagt 241,350 Kilometer i Flyvemaskine i Amerika, Europa, Afrika og Asien, vilde det blive første Gang, jeg prøvede at flyve med et Fartøj, som var »lettere end Luften«.
Quebec konferencen 1943 omtaler Churchill den rosende til Præsident Franklin D. Roosevelt og da Churchill opdager at præsidenten ikke har set den, får han filmen hentet i et fly og viser den til Roosevelt.
Derpå så jeg de brede, lige forstadsgader og Thems-mundingen med dens ejendommelige farver. Jeg har prøvet på at bevare billedet i min erindring, fordi jeg er ganske vis på, at jeg er en af de sidste, der har set London.
Havde vi valgt den anden, hvad vi lige så godt kunde have gjort, var vi antagelig alle blevet dræbt, thi mens vi var på Vej ned, faldt en Bombe som fuldstændig raserede den anden Trappegang.
Han pegede vildt op i luften, og hjertet røg op i halsen på mig, da jeg fulgte hans finger. Oppe over bjergtoppene var der dukket en flok flyvemaskiner frem.
Om våbnets udvikling og historie.
Jeg har en Hilsen til Danmark fra Winston Churchill, Englands Førsteminister. Jeg kan fortælle jer derhjemme, at det nu ikke længere kun er rundt omkring i Mødelokaler og i Hjemmene, at Tyskerne finder Fjender - nu er vi Danske med i Luften i vore egne Flyvemaskiner.
Forsøget paa i Genéve at fremkalde en for Folkeforbundet skæbnesvanger Krise - hvorom der er fremsat saa mange svage, taabelige eller giftige Ønsker - er slaaet fejl.

Den 23. marts 1903 fik de amerikanske brødre Orville og Wilbur Wright patent på en flyvemaskine.

Orville Wright fløj den 17. december 1903 historiens første flyvning.

Den 04. oktober 1905 fløj Orville Wright den daværende længste flyvning, der varede 33 minutter 17 sekunder for en strækning af 21 miles. Flyvningen var endvidere den første der varede længere end 30 minutter.

Den 13. september 1906 fløj det første fly i Europa.

Den 01. juli 1907 oprettede USA verdens første luftvåben.

Den 21. marts 1908 havde franskmanden Henry Farman for første gang i historien en passager med i en flyvemaskine.

Den 25. juli 1909 fløj Louis Blériot som den første over den Engelske Kanal.

Orville Wright satte den 27. juli 1909 en ny verdensrekord for at holde et fly i luften, da han fløj i en time, 12 minutter og 40 sekunder.

Den 18. oktober 1909 satte Comte de Lambert of France en ny højderekord med 300 m.

Den 28. marts 1910 lettede verdens første søfly, det skete i Martinques i Frankrig, og flyet blev fløjet af piloten Henri Fabre.

Den 28. april 1910 fandt den første natflyvning sted, og det skete i England og piloten var Claude Grahame-White.

Walter Brookins blev den 09. juli 1910 den første pilot der fik sit fly op i 1 mils højde.

Den 27. september 1910 fandt den første flyvning sted med en tomotorers flyvemaskine, og det skete i Frankrig.

Historiens første kollision i luften fandt sted den 02. oktober 1910 i Milan i Italien.

Den 14. november 1910 lettede det første fly (1 Curtiss) fra et skib (Birmingham) og flyet blev fløjet af Lieutenant Eugene Ely.

Den 07. januar 1911 blev det første forsøg foretaget med at smide bomber ud fra et fly.

Den 10. januar 1911 blev det første fotografi taget fra en flyvemaskine, og det skete i San Diego.

Den 03. august 1911 blev fly for første gang brugt i en militær konflikt, da italienske fly rekognoscerede de tyrkiske linier ved Tripoli.

Italienske fly kaster den 05. november 1911, som de fly for bomber mod en Fjende. Dette skete i Libyen under angrebet på de tyrkiske tropper i landet.

Den 22. februar 1912 fløj et fly for første gang over 100 Miles/t og piloten var J. Vedrines.

Den 07. juni 1912 gjorde den amerikanske hær de første forsøg med et maskingevær monteret på et fly.

Den 25. august 1912 kom et fly for første gang ud af et spin.

Den 03. november 1912 fløj det første fly der var bygget i metal, og det skete ved Issy i Frankrig.

Den 20. august 1913 blev Adolphe Pegond det første menneske der sprang ud fra et fly med faldskærm. Pegond landede sikkert i Buc i Frankrig.

Den russiske militærflyver Peter Nesterov gennemførte som den første et loop den 28. august 1913.

Den 13. november 1913 fandt angiveligt verdens første luftkamp sted, det skete i Mexico mellem piloter fra to rivaliserende oprørsgrupper der udvekslede pistolskud.

RFC brugte den 15. september 1914 for første gang en trådløs telegraf under en rekognosceringsflyvning.

Den 05. oktober 1914 nedskøn en Voison bombemaskine med et maskingevær et tysk Aviatik rekognosceringsfly. Det blev den første sejr i et luftslag.

Det første fly lavet helt i metal Junkers J.1 blev prøvefløjet den 12. december 1915.

Det første fly fløj den 14. juni 1919 over Atlanten, og det blev fløjet af Alcock og Brown.

Den 26. april 1929 fløj et fly for første gang nonstop fra England til Indien.

Frank Whittle Opfandt jetmotoren i 1929.

Den 22. juli 1933 gennemførte den amerikanske pilot Wiley Post den første solo jordomflyvning, - med mellemlandinger.

Den 29. marts 1936 angreb italienske fly den etiopiske by Harar med brandbomber.

Den 04. april 1947 trådte konventionen for civil flyvning i kraft.

Chuck Yeager fløj den 14. oktober 1947 som den første hurtigere end lyden med et Bell XS-1 (Mach 1.015).

Den 10. juni 1948 blev det officielt offentliggjort at Chuck Yeager havde brudt lydmuren i flyet Bell XS-1.

Den 20. maj 1951 blev U.S. Air Force Captain James Jabara det første es i et jetfly, og det skete under Korea krigen.

Den 16. januar 1957 startede 3 B-52’ere fra Californien på historiens første nonstop flyvning jorden rundt.

Luftfotografering:
De fly der foretog luftfotografering var meget udsatte af beskydning fra jorden, da disse fly fløj lige.


Følg History Watch på :
Facebook Twitter YouTube