Skip Navigation Links Historie 2. Verdenskrig Flyvning V1

V1

Foto af en V1 i luften

      Illustreret Videnskab HISTORIE + Nano jakke
En tidslinje over V2 raketten.
Det staar ganske klart, at Herr Hitler ikke kan tillade sig at lide et Nederlag i sin Luftkrig mod Storbritannien, uden at det vilde blive til stor Skade for ham.
Går byen tabt, vil det føre til tabet af hele kystsletten nord for Seine og berøve os vore raketstandpladser for den langtrækkende beskydning af England.
We certainly have had dreadful times but things look brighter & if only these raids would end it would be a relief off our minds.
5 videoer om Slaget om England.
En anden dokumentarfilm om Slaget om England.
Så langt fra at fremkalde Panik og Ønsket om at overgive sig, fremkaldte de indenfor alle Klasser en rasende og ubøjelig Modstandskraft.
Hitlers første verdenskrig Kvinderne i Ravensbrück

Bogtips

V1 var et førerløst fly, som blev opbygget som en flyvende bombe. London blev udsat for et massivt angreb af V1, men luftforsvaret blev rimeligt gode til at uskadeliggøre de flyvende V1'er.
V: stod for Vergeltungwaffe, som betyder gengældelsesvåben.

Bygget af Gerhard Fieseler Werke GMBH, som byggede V1 under navnet FZG-76.

Bemandet udgave Fi 103.

Motor: 1 stk. Argus-Schmidt pulse jetmotor.

Flyvehøjde: 3.000 til 5.000 fod.

V1 vinger var lavet af træ, mens kroppen var af stål.

Sprænghoved: Ca. 1 tons.

Navigering: V1 fløj lige ud og derfor var det nødvendigt at pege V1 i den ønskede retning før affyringen.

En lille propel i næsen på V1 målte den fløjne afstand.

Rækkevidde: 210 km.

V1 blev prøvefløjet for første gang den 24. december 1941 ved Peenemünde.

Den 23. juni 1943 opdagede RAF basen i Peenemünde.

I efteråret 1943 begyndte byggeriet af affyringsramperne til V1 i Frankrig, Holland, Danmark og Tyskland. Affyringsramperne blev siden mål for allierede luftangreb, og derfor blev der konstrueret mobile affyringsramper.

Angrebene på England med V1 bar kodenavnet Kirsebærsten og blev indledt den 13. juni 1944, hvor 10 V1 raketter blev affyret.
5 raketter gik tabt kort tid efter affyring.
1 raket gik tabt undervejs.
4 raketter ramte målbyen, - hvor kun den ene af raketter dræbte nogle (6 mennesker).

RAF pilot T. D. Dean blev den 04. august 1944 den første pilot der ødelagde en V1, da han tippede det førerløse fly ud af kurs.

Når V1 nåede sit bestemmelsessted satte motoren ud og der gik derefter 12 sekunder før den eksploderede.

For at forsvare England mod V1, lavede englænderne fire forsvarszoner.
Den første zone var over den engelske kanal, hvor jagerfly og jetjageren Gloster Meteor skulle nedskyde V1 raketter. Anden zone var ved den engelske kyst, hvor der stod tungt artilleri, tredje zone havde let artilleri og fjerde zone bestod af spærreballoner.
Af de 9.500 V1 raketter der blev sendt mod London, ramte ca. 25 % målet. 2.500 v1'er blev nedskudt af fly, 2.500 af artilleri mens 300 ramte en spærreballon.

Da tyskerne kom så langt væk at V1 ikke kunne ramme mål i Sydengland, da blev V1 sendt mod Antwerpen.

Dræbte: 6.000.
Ødelagte bygninger: 75.000.


Luftangrebet på Guernica Vi var nået en snes kilometer øst for Guernica, da Anton kørte vognen ud i rabatten.
London brænder Jeg har prøvet på at bevare billedet i min erindring, fordi jeg er ganske vis på, at jeg er en af de sidste, der har set London.
Følg History Watch på :
Facebook Twitter YouTube