Skip Navigation Links Historie 1. Verdenskrig Flyvning LZ 37

LZ 37

Tyskerne frygter gud - ellers intet i verden!
Den vigtigste Usikkerhedsfaktor i Verden i Dag er Truslen fra Luften.
Nogle luftskibe.
Første pilot som besejrede en zeppeliner.
Om Zeppelin angreb på London.
KNOW that I shall meet my fate
Somewhere among the clouds above;
Those that I fight I do not hate,
Those that I guard I do not love;
Den vigtigste Usikkerhedsfaktor i Verden i Dag er Truslen fra Luften.
Mistede endnu en i dag, Tod. Havde kun været her en uge eller to. I messen er nerverne på højkant, uheld er altid deprimerende.
En zeppeliner tilhørende den tyske hær. En Zeppeliner er et luftskib.

Nederst kan tre billeder fra gravmonumentet for de døde fra LZ37 ses.
Første Flyvning: 05. marts 1915.

Tjenstdygtig: 07. juni 1915 ved den tyske hær.

Nedskudt den 07. juni 1915 kl 3:00 ved Gent i Belgien, som det første luftskib der blev nedskudt af en flyvemaskine, og piloten var den engelske Løjtnant Reginald Warneford i en Morane.

Værft: Potsdam.

Type: M.

Besætning: 28 mand.
Deraf 9 officerer.

Længde: 158 m.

Diameter: 14,9 m.

Volumen: 22.470 kubikmeter.

Zelleantal: 18 stk.

Motorer: 3 stk.

Hatighed: 82 km/t.

Tomvægt: 17.588 kg.

Nyttelast: 8.520 kg.

Da LZ 37 blev skudt ned, var luftskibet på til sin hangar ved Gontrode ved Gent, efter den havde været på togt over England, hvor byerne Grimsby og Kingston havde været hovedmålene.
Da Warneford nærmede sig LZ 37 blev der åbnet ild fra luftskibet. Taktikken for det enlige fly var, at forsøge at komme op over zeppelineren for at kaste dets seks bomber imod zeppelineren.
For at undgå dette kastede LZ 37 en del ballast, hvorved zeppelineren steg hurtigere end flyet til en højde af 6.000 fod.
Zeppelineren nærmede sig sin hangar og begyndte at glide imod sin landingsplads.
Ved denne manøvre fra LZ 37 kunne flyet komme op over zeppelineren, og kaste sine bomber hvoraf den ene ramte LZ 37 og forårsagede en kraftig eksplosion, der sendte luftskibet brændende til jorden, hvor LZ 37 ramte klosteret Mont St. Amand.
Der er flere forskellige opgørelser af tabstallene fra LZ 37. Nogle kilder angiver at alle ombord blev dræbt, mens andre kilder angiver at en fra besætningen redede livet. Den overlevende skulle have befundet sig i førergondolen, og det angives at han kastede sig flat mod på gondolens gulv da LZ 37 havarede. Da zeppelineren ramte jorden, blev han kastet ud af LZ 37 for at lande sikkert i en seng på klosteret Mont St. Amand.
Der blev dræbt civile på klosteret, igen er der forskellige tal, men noget kunne tyde at 4 nonner + 2 forældreløse børn blev dræbt.

Da LZ 37 eksploderede Warnefords fly slynget imod jorden med bunden op ad. Det lykkedes imidlertid Reginald Warneford at få kontrol over flyet, uden anden skade på flyet end tomme benzintanke.
Reginald Warneford fik foretaget en landing midt mellem linierne, hvor han påfyldte sine tomme benzintanke (engelske kilder siger det tog 15 minutter, mens franskmændene siger det tog 35 minutter). Herfra startede Warneford atter og kunne lande sikkert bag egne linier.

Der er gravmonument for LZ 37 på Westerbegraafplaats (Ghent).


Følg History Watch på :
Facebook Twitter YouTube