Skip Navigation Links Historie 1. Verdenskrig Flyvning Luftskibet L. 3

Luftskibet L. 3

Kommandanten Fritz i en gondol på en Zeppelin

      Illustreret Videnskab HISTORIE + Nano jakke
Den vigtigste Usikkerhedsfaktor i Verden i Dag er Truslen fra Luften.
Nogle luftskibe.
Første pilot som besejrede en zeppeliner.
Om Zeppelin angreb på London.
KNOW that I shall meet my fate
Somewhere among the clouds above;
Those that I fight I do not hate,
Those that I guard I do not love;
Den vigtigste Usikkerhedsfaktor i Verden i Dag er Truslen fra Luften.
Mistede endnu en i dag, Tod. Havde kun været her en uge eller to. I messen er nerverne på højkant, uheld er altid deprimerende.
Hitlers første verdenskrig Kvinderne i Ravensbrück

Bogtips

En zeppeliner tilhørende den tyske marine.
Byggenummer: LZ 24.

Begyndte i maj 1914 at gøre tjeneste.

Var det eneste luftskib, der var tilknyttet den tyske marine ved krigsudbruddet.

Besætning: 18 mand.

Længde: 158 meter.

Gennemsnitlig bredde 14,86 meter.

Gasceller: 18.
Gasrum: 22.500.

Gondoler: 2 stk.

Fragt: 8.700.

Motorer: 3 Maybach motorer.
Ydeevne: 200 HK.
Propeller: 4 stk.

Fart: 21 m/sek.

Rækkevidde: 2.200 km.

Højdestigning med fuld udrustning: 2.000.

Kommandant: Hans Fritz.

Hjembase: Hamborg.

Byggekontrakt blev underskrevet 21. marts 1914.
Værft: Friedrichshafen.

Første flyvning: 11. maj 1914.

Den 11. august 1914 løste L. 3 historiens første opgave for en zeppeliner, da skibet fandt den hollandske flåde ved den hollandske kyst.

Var 19. januar 1915 sammen med L 4 på det første bombetogt imod England. L-6 skulle også have deltaget i togtet, men måtte vende om med motorproblemer.
Bombelast: 8 stk. 110 punds bomber og 25 stk. brandbomber.
Klokken 20:50 nåede L. 3 England, da der var en nordenvind valgte Hans Fritz at flyve til Norfolk i stedet for Humber.
Der blev nedkastet kastede 6 stk. 110 punds bomber og syv brandbomber over Norfolk. 2 mennesker blev dræbt.

L. 3 og L. 4 blev sendt op for at undersøge oplysninger fra et handelsskib, om at der vare store fjendtlige styrker ved den norske kyst. De to skibe fandt ingen fjendtlige skibe, og de undersøgte området grundigt.
Da L. 3 og L. 4 vendte om, havde de kun brændstof til at nå deres base under gode forhold, der var en hård sydlig vind startede uventet, og den tiltog i styrke.
17. februar 1915 blev overrasket af snestormvejr og forliste ved Fanø (Danmark).

I Verdenskrigen står der: Zeppelineren L. 3 havde forladt Hamburg om morgenen, og førerens, Kaptajnløjtnant Fritzs, udsagn var den på rekognosceringstur over Nordsøen. Strandingen skyldtes motorhavari i forbindelse med det dårlige vejr; allerede tidligt på turen var den ene motor kommet i uorden; senere nægtede de to andre motorer ligeledes at arbejde, således at L. 3 drev uden styr for vinden ind over Fanø; føreren gav da ordre til landing, og denne fandt sted ca. 1.000 m nord for Fanø kurhotel. Ved landingen brækkede luftskibet midt over, og tyskerne stak ild på det efter fra gondolen at have fjernet bomber og ligeledes maskinkanonerne. Luerne slog op, og brinten i ballonerne eksploderede. Føreren udtalte, at han havde stukket ild på skibet, for at det ikke af stormen skulde føres over mod hotellet og andre bygninger, og ødelægge disse."

Officererne fra L. 3 blev interneret i Aalborg, mens de menige blev interneret i Odense.


Følg History Watch på :
Facebook Twitter YouTube