Skip Navigation Links Historie Titanic

Skibet Titanic

Titanic tidslinje - med dokumentariske beretninger og kilder

En avisforside, som fortæller om Titanics forlis
Dette er det sidste, Du hører fra mig fra denne Side. Jeg sender maaske en Trådløs dersom det ikke er for dyrt.
Men hun var et pragtfuldt syn. Røg og gnister blev spyet op fra skorstenen. Der må være sket en eksplosion, men vi hørte ikke noget.
Nearer, my God, to Thee, nearer to Thee!
E'en though it be a cross that raiseth me;
Still all my song shall be nearer, my God, to Thee,
Nearer, my God, to Thee, nearer to Thee!
På rejsen var der 12 hunde tilhørende passagerer på førsteklasse. Af disse overlevede tre hunde og fire i alt fra skibet (måske - mere herom senere).
Sen spela’ fartygsorkestem ‘Närmare Gud til Dig’.
Det kändes lite fänigt men ända rätt typiskt för just vår tid.
Vi har förlorat den allra sista gnuttan hopp.
Vi går till botten, där vi står, men flaggan den går i topp
Isbjerget Titanic sejlede ind i

De ni videoer her handler om Titanic på havets bund og hvad hun (Titanic) kan fortælle os her. En fantastisk dokumentarudsendelse.
Billeder fra vraget sammenlignes med billeder fra 1910.
Dokumentarfilmen handler om de mænd, der udtænkte, tegnede og byggede Titanic.
Nem adgang til en række plakater med relation til Titanic.
Harland & Wolff udleverede i begyndelsen af 1900-tallet et “WORKERS TIME KEEPING BOARD”, til dets medarbejdere når de mødte ind.
Om bjergelønnen for de hentede ting fra Titanic.
Your prompt and patriotic response to the NAVY'S call for binoculars is most appreciated. The glasses will be very useful in the prosecution of Naval Operations until victory is won.
Travellers intending to embark on the Atlantic voyage are reminded that a state of war exists between Germany and her allies and Great Britain and her allies
I Slutningen af April 1936 sejlede jeg med Bremen for at foretage den første Transatlantiske Flyvetur med Zeppelineren Hindenburg, der indviede den første regulære Passagerrute tværs over Nordatlanten.
I 1997 fik storfilmen Titanic premiere, den handler om forbudt kærlighed ombord på Titanic, mellem en overklasse pige og en fattig emigrant. Filmen blev en gigantisk succes.
Titanic var i 1912 verdens bedste skib, som nogle sagde var usynkelig. Alligevel sank Titanic på sin jomfrurejse efter at have sejlet ind i et isbjerg.
Navn: R.M.S Titanic.

Bygget på værftet Harland Wollff i Belfast.
Søsterskib: Olympic.

Titanic havde 29 kedler og tre motorer.
Titanic blev drevet frem af kul.
I kedelrummet var der en temperatur på 40 grader.
Der var lys på Titanic til det sank.

Titanic var blevet erklæret synkefri, da det havde for den tid et meget avanceret skrotsystem, der skulle forhindre at skroget blev fyldt med vand.

Vægt: 46.300 tons.

Skibet var nittet sammen af ca. 3 mill. nitter.
Disse nitter var lavet af smedejern, der fremstilles ved at blande jern og slagge. Da man byggede skibet havde man problemer med at lave denne blanding korrekt. Et højt indhold af slagge ville give en svagere nitte. Af de opsamlede nitter fra Titanic havde 5 til 10 % af nitter et for højt indhold af slagge.
Titanic havde en besætning på 900 mand.
Af besætningen overlevede ca. 200.
Southampton mistede 550 indbyggere ved forliset.

Kaptajn: ??, E. Smith.

Titanic blev søsat: 31. maj 1911 i Belfast.

Den 02. april 1912 blev Titanic prøvesejlet for egen kraft.

Den 09. april 1912 sejlede Titanic fra Queenstown i Irland.

Den 10. april 1912 startede Titanic fra Southampton på sin jomfrusejlads.

14. april 1912, 23:39; Kaptajnen har ignoreret fem varsler om is - det seneste 40 minutter tidligere. Hastigheden på 22 knob (41 km/t.) opretholdes. Matroserne Fleet og Lee sidder i udkiggen ude i forskibet.

14. april 1912, 23:40: Fleet melder: "Isbjerg ret forude." Førstestyrmand Murdoch har få sekunder til at vælge en undvigemanøvre - og vælger forkert. Beordrer "kurs bagbord" derefter "fuld kraft bak" til maskinrummet. Med ordren "fuld kraft bak" tager han effekten af, at roret drejes til bagbord. Den rigtige kommando er: "Bak på bagbords skrue - styrbords fortsat fuld kraft." Kursændringen ville være blevet forstærket og isbjerget passeret. Nu mangler Murdoch eet - højst to - sekunder.

Titanic og isen mødes og perforerer skroget seks steder under vandlinien. Åbningen ud til havet er sammenlagt 1,2 kvadratmeter. Om bord mærkes det knap. Tjenerne i første klasses spisesal bemærker kun, at servicet klirrer, i bageriet glider en bakke med friskbagt brød på gulvet, og udkiggen Fleet opfattede det som "en slæbende lyd" (a narrow shave), og ånder lettet op, men i kedelrummet fosser havvand ind.

Sammenstødet skete ca. 300 sømil sydøst for canadiske halvø Nova Scotia.

Hullet i skibet gjorde at Titanic tog 25.000 tons vand ind i timen.

Havde Titanic haft en kollision med isbjerget, ville skibet sikkert ikke være forlist. En kollision ville ødelægge to vandsikre rum forrest i skibet.

14. april 1912, 23:42: Smith fortsætter med at træffe forkerte beslutninger. Først beordrer han de vandtætte skot lukket. Skibet er delt i 16 vandtætte afdelinger, alligevel kunne han have vundet tid, hvis han havde ladet det indtrængende vand fordele sig i skibet. Nu vil den vandfyldte bov trække skibet hurtigere ned. Hans næste ordre er en regulær brøler: "Halv kraft frem." Skibet sejler helt overflødigt tonsvis af Atlanterhavet ind, før han indser fadæsen.

14. april 1912, 23:50: Kaptajnen begynder en inspektion sammen med skibets konstruktør Thomas Andrews.

15. april 1912, 00:03: Kaptajn Smith og Andrews er tilbage på broen. Andrews kan fastslå, at skibet ville gå ned.

Hvis vand var trængt ind i fire af de 16 vandtætte afdelinger, ville skibet stadig flyde, men vand i seks afdelinger betyder, at skibet vil blive trukket ned og vandet flyde over fra den ene afdeling til den næste. Andrews ved også, at der maksimalt er plads til 1.178 af skibets 2.201 ombordværende i redningsbådene.

15. april 1912, 00:05: Kaptajnen giver ordrer til, at redningsbådene gøres klar og at passagererne alarméeres.

15. april 1912, 00:14: Kaptajnen går ind til radiotelegrafist Phillips og siger, han skal tilkalde hjælp.

15. april 1912, 00:15: Nede i Titanic arbejder maskinfolkene på at holde de strømproducerende maskiner kørende(ingen af disse mænd overlever).

15. april 1912, 00:20: På skibet Carpathia er en 21-årig radiotelegrafist ved at klæde sig af for at gå til køjs. Han er ung og ivrig og har beholdt hovedtelefonerne på. Telegrafisten modtager vantro Titanics CQD - Come Quick, Danger - og underretter sine overordnede.

15. april 1912, 00:35: Carpathia telegraferer, at man er på vej for fuld kraft. Kaptajn Smith beregnede, at redningen vil være fire timer om at nå frem.

15. april 1912, 00:40: De første går tøvende i bådene. Skibets orkester rykker ud på dækket, hvor det spiller som opmuntring. De otte musikere bliver ved med at spille, til vandet står dem om fødderne. Ingen overlever.
Violinisten John Humes lig blev fundet og begravet på Fairview Lawn Cemetary i Halifax.

15. april 1912, 00:45: Første båd forlader Titanic. Den kan rumme 65 personer, men der sidder kun 28 i den. Der er 425 kvinder og 109 børn om bord. Alle er selvskrevet til deres pladser af de 1178 mulige i redningsbådene, men 467 pladser forbliver ubesatte. Det er svært at overtale folk; havet er koldt og mørkt. De første nødraketter sendes op. Kaptajn Smith forkludrer evakueringen. Han beordrer kvinder og børn til bagbord og forsøger at gennemføre, at de skal reddes først. Begge dele lader sig ikke gøre. Det betyder, at ingen mænd må gå i de ti både til styrbord, samtidig med at ingen kvinder og børn er at sætte i dem.

15. april 1912, 0:50: Temperaturen i havet er minus to grader. Den anden redningsbåd sættes i vandet. Igen er 28 ud af 65 pladser besat.

15. april 1912, 01:00: Halvdelen af tiden er gået. Fjerde og femte båd går fra borde. De kunne have haft 130 med, men der er 68 med. Ingen har kontrolleret, om alle er blevet vækket, og der er ingen til at vejlede og hjælpe mellemdækspassagererne med at finde bådene. Af de 706 passagerer på tredje klasse - 462 mænd, 165 kvinder og 79 børn - når hundreder aldrig op. Mange kan ikke finde vej. Titanics indre består af syv kilometer korridorer og trapper i et uigennemskueligt labyrintisk system.

15. april 1912, 01:15: Der er kommet gang i redningsbådene. 11 af de tyve både er kommet i søen.

15. april 1912, 01:20: Skibet går ned om præcis en time. Yderligere to både sættes i vandet. Nu er der både 55, 64 og 70 mennesker i hver båd. Forskibet står under vand.

15. april 1912, 01:45: Nu er en tredjedel af skibet under vand. Af 2.201 mennesker er der endnu 1.600 om bord - af dem vil 100 overleve. Titanic til Carpathia for sidste gang: "Kom så hurtigt De kan. Vandet står mellem kedlerne." Carpathia: "På vej for fuld kraft. To hold arbejder i maskinen. Redningsbåde er gjort klar."

15. april 1912, 01:55: Et enormt brag lyder, da skibets service på grund af den fremskredne hældning rutsjer ned og knuses. Om bord var 46.000 stykker porcelæn, 26.000 forsølvede tallerkner, 28.000 flasker, 7.000 glas - og 3.000 æg.

15. april 1912, 02:00: Sidste båd bliver gjort klar. Lightoller har svært ved at finde kvinder til den - selv om der stadig er over 1.500 mennesker om bord. De er nede i skibet.

15. april 1912, 02:05: Kaptajnen fritager radiotelegrafisterne for tjeneste. Det er det sidste, man ved om kaptajn Smith.

Mænd fra kedel- og maskinrummet og chokerede familier fra tredje klasse vælter pludselig op fra dørene til trapperne.

I første klasses rygesalon ses Thomas Andrews sidste gang. Han har lagt sin redningsvest fra sig på et bord og virker apatisk.

15. april 1912, 02:10: Vandet når kommandobroen. Telegrafist Phillips overfaldes af en fyrbøder, der vil have hans redningsvest. Hans kollega kommer til undsætning, og de slår ham ned og efterlader ham i radiolukafet. Udenfor er der nærmest panik.

15. april 1912, 02:12: Titanic er hidtil sunket langsomt, men rammes nu af et stød. Forskibet drejer ned i dybet, hækken løftes op mod lodret. Bevægelse skaber en bølge, der slår mod båddækket og skyller omkring 30 mennesker ud i mørket.

Orkestret forstummer. Sidste melodi var "Autumn".

15. april 1912, 02:18: Agterskibet står lodret i en højde af 60 meter. Det er i sig selv dræbende at ramme havet fra den højde.

15. april 1912, 02:19: I to minutter står Titanic lodret ned i havet.

15. april 1912, 02:20: Titanic forsvandt i dybet.

15. april 1912, 02:24: Så lyder skrigene og råbene fra de hundreder i vandet, der er ved at fryse ihjel. Mange lever kun en halv snes minutter, andre en time. Der er stadig plads til at redde 467 op i redningsbådene, men ingen roer de døende til undsætning.

15. april 1912, 04:30: Carpathia når frem og tager de overlevende fra redningsbådene op.

Der er kun få lig i vandet, da havstrømmen har ført ligene væk.

Ombord på Titanic da det sank, var der 1.343 passagerer og 885 besætningsmedlemmer - ialt 2.207 mennesker (tallene er lidt usikre). Et sted imellem 705 og 712 skulle have ovverlevet forliset, hvilket giver et tabstal på ca. 1.500 nennesker.

Efter forliset blev der bjærget 250 omkomne fra Titanic. Af disse blev 209 begravet i Halifax, hvor der blev begravet 121 på den protestantiske kirkegård Fairview Lawn Cemetary, 19 på den katolske kirkegård Mount Oliver Cementary og 10 på den jødiske kirkegård.

1. klasse: Af 324 passager overlevede 201.
2. klasse: Af 277 passagerer overlevede 118.
3. klasse: Af 708 passagerer overlevede 181.
Personalet: af 885 ombord overlevede 212,
Af de 2.207 personer ombord overlevede 712 forliset !

Kaptajn:

Navn: Edward J. Smith.
Verdens højst lønnede kaptajn.
Alder: 62 år.
Tre tidligere uheld kunne tyder på, at kaptajnen ikke forstod de nye kæmpeskibe.
Smith's sidste ord: Be British.

Skibets konstruktør:

navn: Andrews, Thomas.
Alder: 38 år.

Det sunkne Titanic blev genfundet den 01. september 1985 af en fransk - amerikansk ekspedition.

Nationer på Titanic

Argentina
Australien
Belgien
Bosnien
Bulgarien
Canada
Cuba
Danmark
England
Ægypten
Finland
Frankrig
Grækenland
Holland Indien
Irland
Italien
Japan
Kina
Libanon
Kroatien
Mexico
Norge
Peru
Portugal
Rusland
Schweiz
Skotland
Slovenien
Spanien
Sverige
Sydafrika
Syrien
Thailand
Tyrkiet
Tyskland
Uruguay
USA
Wales



Følg History Watch på :
Facebook Twitter YouTube