Skip Navigation Links Historie Mellemkrigstiden Marinen Normandie

Normandie

Reklame for Normandie
I Slutningen af April 1936 sejlede jeg med Bremen for at foretage den første Transatlantiske Flyvetur med Zeppelineren Hindenburg, der indviede den første regulære Passagerrute tværs over Nordatlanten.
Engelsk Luksusliner, som sank efter at havde ramt et isbjerg.
Travellers intending to embark on the Atlantic voyage are reminded that a state of war exists between Germany and her allies.
Your prompt and patriotic response to the NAVY'S call for binoculars is most appreciated. The glasses will be very useful in the prosecution of Naval Operations until victory is won.
Engelsk Luksusliner.
Engelsk Luksusliner som blev sænket af en tysk ubåd.
Fransk luksusliner og Passagerskib, som sejlede over Atlanterhavet og en overgang var det hurtigste skib.
Blev den første liner på 80.000 tons.

Finansiering: Betalt af den franske stat (statsfinansieret).

Længde: 1.029 fod land.
Bredde: 119 fod.

Topfart: 32,1 knob.

Søsat: 29. oktober 1932.

Byggeår: 1931.
Bygget som det første skib der overholdt konventionen fra 1929 omhandlende sikkerhed til søs.

Jomfrurejse: 29. marts 1935.

Den 03. juni 1935 satte Normandie rekord med en overfart over Atlanterhavet på 1.077 timer.

I 1937 blev skruerne udskiftet så de fik 4 blade.

Da Frankrig kapitulerede i 2.Verdenskrig var skibet i dok i New York i USA.

Amerikaneren beslaglagde Normandie den 12. december 1941, lige efter USA var blevet en krigsdeltager.
Skibet skulle have været ombygget til et troppetransportskib, under navnet Lafayette, men den 09. februar 1942 udbrød der brand ombord på skibet, der forsøgtes slukket, hvilket resulterede i at skibet blev for tung foroven og kæntrede.

Ophugget: 1946.


Følg History Watch på :
Facebook Twitter YouTube