Skip Navigation Links Historie 1. Verdenskrig Marinen Emden

Krigsskibet Emden

Tysk sømand interneret på Honolulu under 1.Verdenskrig

Let tysk Krydser.

Kølen blev lagt den 01. november 1901 på Kaiserliche-Werft i Danzig.

Byggenavn: Ersatz Pfeil (erstatning for krydseren Pfeil).

Søsat: 26. maj 1908.

Bemanding: 361 mand.

Topfart: 24,1 knob.
Skibet blev drevet frem af kul og havde tre skorstene.
Emden brugte nogle gange en falsk fjerde skorsten for at sløre skibets identitet.

Længde: 118 m.
Bredde: 13,5 m.
Dybdegang: 5,1 m.

Vandfortrængning: 3.650 tons.

Armering:
10 stk. hurtigt skydende 105 mm kanoner.
2 stk. torpedorør.
2 stk. maskingeværer.

Kaptajn: Karl von Muller.

Den 10. januar 1911 var Emden sammen med Krydseren Nürnberg med til undertrykke et indfødt oprør på Øen Ponape i Carolina Øgruppen i Stillehavet.

For at Emden skulle mistede kontakten med Tyskland, ankom HMS Hampshire den 12. august 1914 til Jap i Vest-Carolinerne med panserkrydseren Minotaur. Det undersøiske kabel blev overskåret, og radiostationen blev ødelagt.
Derefter sejlede de to skibe til Marshalløerne, hvor der blev sendt mandskab i land på Nauru, hvor den høje telegrafmast blev væltet.

Den 19. august 1914 nåede Emden frem til de tyske Palau Øer sammen med støtteskibet Markomannia for at få kul ombord. Skibet de skulle møde ankom ikke.
Emden havde en mulighed for at tage kul ombord i en neutral havn, men ifølge Haag Konventionen måtte et krigsskib kun indtage kul ind i en neutral havn en gang hver tredje måned uden at blive interneret.

Den 09. september 1914 inspekserede Emden det neutrale græske skib Pontoporos der havde en last på 6.500 tons kul ombord, - bestemt for englænderne. Ifølge Haag konventionen måtte tyskerne konfiskere lasten men ikke skibet. Tyskerne lejede derefter det græske skib, og brugte det som forsyningsskib.

De næste skibe der blev erobret og derefter sænket, var de tomme troppetransport skibe Indus og Lovat.
Emden erobrede endvidere skibet Kabinga, som de brugte som fængselsskib og det langsomme kulskib Killin, som fulgte med Emden i nogle få dage, hvorefter det blev sænket på grund af dets ringe fart.

Den 14. september 1914 sænkede Emden Trabboch og Clan Matheson. Mens Kabinga blev sendt til Kalcutta med fangerne. Fangerne ombord roste tyskerne for den korrekte behandling de fået.

Den 22. september 1914 beskød Emden et oliedepot i Madras i Indien med 125 granater, 5 mennesker blev dræbt og 346.000 tons olie blev ødelagt.

Nær Sri Lanka sænkede Emden Skibet Tymeric, og erobrede derefter skibet Gry Fevale, som blev brugt som fangeskib. Derefter sænkede Emden skibet Foyle og erobrede kulskibet Buresk.
Den 28. september 1914 blev Gry Fevale sendt til Colombo med fangerne, og disse roste også tyskerne for en korrekt behandling.

Den 15. oktober 1914 sænkede Emden Clan Grant og Ponrabbel, Benmohr, Trolis og Chilkana blev derefter også sænket før kulskibet Exford blev erobret. Fangerne blev sendt med et amerikansk skib.
Den 19. oktober 1914 erobre Emden dets 13 skib på 24 dage.

Om morgenen den 28. oktober 1914 sneg Emden sig ind i Penang havn, ved at bruge skibets falske fjerde skorsten. Den lette russiske krydser Zhemchug var fortøjret ved indsejlingen til Penang havn. Zhemchug havde ikke udsat en udgiksmand, skibet var fortøjret således, at de fleste kanoner ikke dækkede indsejlingen, og skibet havde kun ammunition ombord til 12 skud per kanon. Zhemchugs kaptajn Baron Cherkassov blev efterfølgende stillet for en krigsret og idømt 3½ års fængsel.
Klokken 05:18 hejste Emden dets kampflag, hvorefter Emden på 400 meters afstand affyrede en torpedo der ramte Zhemchug ved den anden skorsten, hvorefter Emden beskød Zhemchug med kanonskud, der blev besvaret fra en enkelt kanon (dog uden at ramme). Klokken 05:28 fik Emden sat en afgørende torpedo ind på Zhemchug ved broen, der resulterede i at skibet brækkede over.

Efter sejren over Zhemchug sejlede Emden mod havnens udsejling, undervejs beskød Emden et ubevæbnet havneskib, og derefter forsøgte Emden at erobre handelsskibet Glenturret der sejlede med ammunition. Manøvren blev næsten øjeblikkeligt opgivet, da den franske destroyer Mousquet blev set.
Under den efterfølgende kamp ramte Emden Mousquet med en granet i keddelrummet der eksploderede, Mousquet fortsatte med at besvare ilden fra Emden. Efter ca. 10 salver fra Emden, var Mousquet dækket i røg og damp, dog uden at synke. Emden beskød derefter Mousquet til skibet sank, og samlede derefter 63 overlevende besætningsmedlemmer op.
Emden forlod Penang da Pistolet et søsterskib til Mousquet blev set. Pistolet fulgte efter Emden, men skibene kom fra hinanden under et regnvejr.

De overlevende fra Mousquet som Emden samlede op, blev overført til det engelske handelsskib Newburn, som derefter blev sendt til den nærmeste havn.

Den 09. november 1914 ville Emden angribe en vigtig radiostation på Cocos Øerne. Der blev klokken 6:00 landsat 40 mand på øen. Fra øen blev der udsendt: "S.O.S. Emden er her". Signalet blev opfanget af en ventende ANZAC konvoj, der sendte den moderne lette australske HMAS Sydney til stedet.
Ca. 9:40 åbnede Emden ild mod HMAS Sydney, skuddet satte modstanderens afstandsmåler ud af drift. Klokken 10:00 havde HMAS Sydney skudt sig ind på Emden, og det australske skib havde kanoner med en længere rækkevidde end Emden og en højere topfart, hvilket gjorde at skibet kunne holde sig udenfor Emdens kanoners rækkevidde. Under kampen blev Emden ramt af ca. 100 træffere, som resulterede i, at Emden klokken 11:15 blev sat på grund ved North Keeling Island i det Indiske Ocean. Kaptajn Karl von Muller var den sidste der forlod Emden.
Af mandskabet på Emden døde de 113 og 56 blev såret. Resten af besætningen blev taget tilfange og blev krigsfanger på Malta. De 40 mænd der blev landsat på Cocos Øerne undslap øen på skonnerten Ayesha, og nåede i maj 1915 frem til Tyrkiet.
HMAS Sydney havde døde 3 og 8 sårede.


Følg History Watch på :
Facebook Twitter YouTube