Skip Navigation Links Historie 1. Verdenskrig Marinen HMS Hampshire

Panserkrydseren HMS Hampshire

Panserkrydseren HMS Hampshire

      Illustreret Videnskab HISTORIE + Nano jakke
Hitlers første verdenskrig Kvinderne i Ravensbrück

Bogtips


Devonshire class (Panserkrydser).

Bygget hos Armstrong i Elswick i England.
Kølen blev lagt: 01. september 1902.
Søsat: 24. september 1903.
Færdig bygget: 15. juli 1905.

Bemanding: 655 mand.

Deplacement: 10,850 tons.

Længde: 450 fod.
Bredde: 68,5 fod.

Topfart: 23,5 knob.

Hampshire kunne have 1,950 tons kul ombord.

Kanoner:
4 stk. a 19 cm,
6 stk. 15,2 cm og
20 stk. 4,7 cm.

Torpedorør: 2 stk.

Hampshire gjorde tjeneste ved Channel Fleet, frem til december 1908 hvor skibet blev sendt på værft i Portsmouth for at blive moderniseret.

I august 1909 blev skibet atter operativ og sluttede sig til Home Fleet.

I december 1911 blev Hampshire overført til Mediterranean Fleet.

I 1912 blev Hampshire sendt til Østen, og vendte atter tilbage til England ved krigens udbrud i 1914.

Den 11. august 1914 erobrede Hampshire et tysk handelsfartøj.

Hampshire deltog i jagten på Emden.
For at Emden skulle mistede kontakten med Tyskland, ankom Hampshire den 12. august 1914 til Jap i Vest-Carolinerne sammen med panserkrydseren Minotaur. Det undersøiske kabel blev overskåret, og radiostationen blev ødelagt.
Derefter sejlede de to skibe til Marshalløerne, hvor der blev sendt mandskab i land på Nauru, hvor den høje telegrafmast blev væltet.

I januar 1915 blev Hampshire en del af Grand Fleet.

Hampshire deltog i søslaget ved Jylland, uden at deltage aktivt i kampen.

Opgaven for skibet på det sidste togt var, at bringe Lord Horatio Kitchener og hans stab til Archangelsk i det nordlige Rusland.
Skibet sejlede fra Scapa Flow den 05. juni 1916 klokken 16:40 mod syd gennem Hoxa Sound. Skibet blev fulgt af de to destroyere Victor og Unity.
Vejret var ikke i overensstemmelse med vejrudsigten, så klokken 18:18 telegraferede den mindste destroyer Unity til Hamshire, at skibet kun kunne sejlede med en hastighed af 10 knob. Klokken 18:20 svarede Hampshire, at skibet skulle vende om.
Klokken 18:25 skrev Victor til Hampshire, at det kun kunne sejle med en hastighed af 12 knob. Klokken 18:30 svarede Hampshire, at skibet skulle vende om.
Klokken 19:40 ramte Hampshire en mine til bagbord foran broen. Skibet begyndte øjeblikkeligt at synke. Skibet mistede samtidig elektriciteten ombord, og derfor kunne skibet ikke komme i kontakt med folk i land.
Minen var blevet lagt af den tyske ubåd U75, i en sejlrute der sjældent blev brugt, men på grund af det dårlige vejr sejlede Hampshire ad den.
Ombord på Hampshire var Lord Horatio Kitchener og hans stab, der var på en særlig mission til Archangelsk i Rusland.
Klokken 19:45 sendte Birsay Post Office følgende besked: "Battle cruiser seems in distress between Marwick Head and the brough of Birsay".
Klokken 19:50 sank Hampshire.
Klokken 20:05 sendte Birsay Post Office følgende besked: "Vessel down".

På grund af det dårlige vejr var det ikke muligt at komme de nødstedte til undsætning. Først omkring var de første både på stedet hvor Hampshire gik ned.

Vejret var stormende med høj sø, og derfor var de ledsagende jagere vendt om en time i forvejen.
Alle mand blev beordret op for at sætte bådene i vandet, som mislykkedes på grund af de stærke rulninger.
Lord Horatio Kitchener blev ombord sammen med blandt andet skibets Kaptajn.

Af de 700 ombord blev 12 reddet fra tre flåder.

Rygtet sagde, - at tyske spioner havde telegraferet skibets sejlrute til Holland.

Admiral Jellicoe måtte fra sit skib Iron Duke indrapportere Hampshirer’s undergang. Der stod blandt andet: "Jeg kan ikke finde udtryk for den sorg, det er for mig personlig og for officererne og besætningerne på Grand Fleet, at måtte indberette, at en så udmærket soldat og så fremragende mand skulde miste livet, medens han var under flådens beskyttelse."

Hampshire ligger på 65 meters dybde, på følgende position: Lat. 59° 7.03' og Long. 3° 23.76'.
Skibet er en krigsgrav.
I 1983 blev der ulovligt bjærget dele fra skibet. En propel der blev hentet op blev som følge af protesterne overgivet til Lyness Museum.


Følg History Watch på :
Facebook Twitter YouTube